Prowadząc sklep internetowy lub świadcząc usługi za pośrednictwem serwisu online, należy podobnie jak w przypadku „tradycyjnej” sprzedaży, stosować się do przepisów prawa zawartych w obowiązujących ustawach. Dokumentem regulującym zasady kupna i sprzedaży jest regulamin sklepu internetowego, który powinien znaleźć się na każdym tego typu serwisie w widocznym miejscu. Co powinien zawierać? Czy jest niezbędny?
Dlaczego jest potrzebny?
Regulamin w przypadku sprzedaży online jest konieczny, jeśli nie chcesz narazić się na karę pieniężną. Jego brak może być jednoznaczny z działaniem na szkodę konsumentów, a co za tym idzie – skutkować pociągnięciem do odpowiedzialności. Potrzebujesz go więc głównie ze względów prawnych, ale nie tylko. Taki dokument ma w jasny sposób przekazać klientowi jakie są jego prawa i obowiązki podczas zawierania umowy ze sprzedawcą. Pomoże ci to zaoszczędzić sporo czasu na odpowiadaniu na oczywiste pytania, których objaśnienia zawarte są właśnie w takim dokumencie.
Jak sporządzić regulamin?
Regulamin sklepu internetowego powinien być spisany w oparciu o ogólnodostępne ustawy, m.in. dotyczące praw konsumenta oraz sprzedaży drogą elektroniczną. Aby był on zgodny z aktualnymi przepisami warto zwrócić uwagę na nowelizacje, które zostały wprowadzone początkiem stycznia 2021 i określają nową definicję konsumenta czy zasady rękojmi. Na końcu regulaminu powinien znaleźć się dzień, z którym dokument wchodzi w życie.
Obowiązkowe punkty regulaminu
Regulamin sklepu internetowego powinien obejmować kilka niezbędnych punktów określających zasady zawierania umowy między sprzedającym i kupującym. Istotne, by na początku zawrzeć w nim informacje dotyczące sprzedającego, dane firmy oraz zakres świadczonych przez nią usług. Podaj numer telefonu lub maila, na który można kierować pytania. Zamieść tam również zasady odstępowania od umowy, dokonywania zwrotów oraz tego, kto pokrywa ich koszty. Klient powinien być również poinformowany o sposobach i kosztach wysyłki oraz zasadach płatności za zamówienie. W treści regulaminu warto też zamieścić wzór formularza zwrotu i wymiany lub odnośnik do tych dokumentów. Regulamin powinien zawierać informacje o sposobach rozwiązywania sporów oraz przepisów, które je regulują. W związku z obowiązującym RODO należy napisać także o polityce prywatności, plikach cookies i administrowaniu danymi osobowymi.
Regulamin to dokument, bez którego nie da się zawierać zgodnych z prawem umów dotyczących kupna i sprzedaży. Chroni on zarówno konsumentów i sprzedawców, regulując prawa i obowiązku obu stron. Jego sporządzenie pomaga uniknąć licznych pytań, a także sporów na linii nabywca – sprzedawca.