Klauzulami niedozwolonymi nazywamy te , które są sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawnymi lub naruszają prawa konsumenta. W Polsce, klauzule niedozwolone zostały zdefiniowane w Ustawie o prawach konsumenta oraz w wyrokach sądów. Rejestr klauzul niedozwolonych jest prowadzony przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), który regularnie aktualizuje swoją listę sformułowań zakazanych w regulaminach sklepów internetowych.
Najczęściej występujące klauzule z rejestru UOKiK
- Ograniczenie lub wykluczenie odpowiedzialności sprzedawcy za wady towaru
- Ograniczenie prawa konsumenta do odstąpienia od umowy
- Brak jasnych i zrozumiałych informacji o cenie towaru i kosztach dostawy
- Narzucanie konsumentowi dodatkowych kosztów, takich jak opłaty za reklamację
- Brak informacji o prawie do złożenia reklamacji i procedurze jej rozpatrywania
Sklepy internetowe powinny regularnie sprawdzać swoje regulaminy w kontekście obowiązujących przepisów prawnych. Brak kluczowych informacji lub posługiwanie się złymi sformułowaniami, niesie za sobą daleko idące konsekwencję. Może to prowadzić do nieporozumień i spornych sytuacji pomiędzy sklepem a konsumentem. Wszelkie sytuacje odbiegające od normy powinny znaleźć rozwiązanie w literze regulaminu. Trzeba w nich zawrzeć jasno i dokładnie określone warunki sprzedaży i zasady zwrotów. Podejmij wszelkie niezbędne kroki w celu uniknięcia nieporozumień i ewentualnych sporów pomiędzy sklepem a konsumentem.
Gwarancja regulaminu bez klauzul niedozwolonych
Każdy sklep internetowy jest inny oraz podlega różnym zasadom. Wszystkie regulaminy sklepów internetowych należy dostosowywać do konkretnego sklepu i jego działalności. Przy braku wystarczającej wiedzy na temat prawa, warto skorzystać z usług profesjonalnego prawnika. Specjalista będzie w stanie dostosować regulamin do potrzeb i specyfiki twojego sklepu. Warto mieć pewność, że treść regulaminu jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa.